Sauna per minuut

Beleef een opgieting

Een opgietsessie – ook wel aufguss of löyly genoemd – is een fantastische manier om de sauna ervaring te verdiepen. Vaak worden er per dag meerdere sessies aangeboden. Maar wat is dat nu precies 'een opgieting'? De allereerste keer kan misschien even spannend zijn, maar al snel zal u ontdekken dat het een heerlijk moment van ontspannen is.

Waaiers, doeken en geurende stoomwolken
Tijdens een opgieting verlaagd de saunameester de temperatuur van de sauna, maar verhoogd de luchtvochtigheid. Hierdoor ervaart u dit als een warmte stijging. Tijdens het ritueel wordt dit rustig opgebouwd. Afhankelijk van de saunameester kan een ritueel verrijkt worden met bijvoorbeeld muziek, een verhaal, klankschalen, honing en ijs en/of licht. Deze elementen zorgen ervoor dat u tijdens het ritueel ultiem kunt ontspannen.

Tijdens een opgieting wordt er gebruik gemaakt van diverse heerlijke geuren die met water op de kachel gegoten worden. Hierdoor ontstaat er een geurende stoomwolk die door de saunameesters uw kant op gewapperd wordt. Het wapperen gebeurt onder andere met opgietdoeken, waaiers, wimpels of ander materiaal. Bekende etherische oliën die de saunameesters gebruiken zijn:

  • Eucalyptus: een stimulerende olie die de luchtwegen zuivert. Dit zorgt voor een vrijere ademhaling.
  • Lavendel: een verzachtende, kalmerende olie die ervoor zorgt dat u geheel tot rust komt.
  • Citrus: een verfrissende olie die het humeur positief beïnvloed en het lichaam daarmee een energieboost geeft.

Wist je dat...
Het transpiratie-proces van het lichaam tijdens een opgietritueel in korte tijd wordt versneld. Hierdoor wordt het lichaam extra bevorderd om afvalstoffen snel af te voeren. Het lichaam wordt als het ware in een kort tijdsbestek van binnenuit gereinigd. Bovendien stimuleert de hoge temperatuur de aanmaak van antistoffen in het lichaam waardoor de kans op een verkoudheid of griep verkleind wordt. Een opgieting levert dus een positieve bijdrage aan onze gezondheid. Belangrijk blijft wel een juiste cooling down. Om een opgietsessie goed af te sluiten en uw lichaam te laten bruisen van energie is een goede afkoeling vereist.

Tips voor tijdens een opgieting

  • Nog niet zo ervaren in opgietingen of saunabezoek in het algemeen? Neem dan plaats op de onderste bank, dit is namelijk de plek waar het relatief nog het koelste blijft.
  • Zorg ervoor dat u rustig afkoelt. Vermijdt een extreme overgang door eerst naar buiten te gaan, vervolgens af te koelen met koud water in bijvoorbeeld de nevelgrot, de ijsgrot of onder de douche en tot slot af te ronden met het afkoelbad.
  • Eindig de opgietsessie met een warm voetenbad. Het lichaam is tijdens de opgieting tot in de kern opgewarmd. Met een afkoelbad is echter alleen de buitenkant afgekoeld en zit de warmte nog van binnen opgesloten. Door de voeten te warmen, gaan de poriën weer open en kan die kernwarmte er uit. Dit voorkomt nazweten.
  • Pak een rustmoment na de opgietsessie. Omdat het lichaam extra belast is, is het ook belangrijk om het even rustig aan te doen. Eet een hapje of ontspan lekker met een boek.
  • Drink, drink, drink! Uw lichaam is tijdens de opgietsessie veel vocht verloren. Drink daarom een (niet-alcoholisch) drankje om uw vochtbalans op peil te houden.

Benieuwd welke opgietsessies onze aangesloten saunalocaties aanbieden? Bekijk de websites van onze deelnemende resorts.